Logistiek is de kunst van het optimaal beheren van de totale goederenstroom (van zand tot klant).

In de huidige tijd is status- informatie rondom elk aspect van de goederenstroom onmisbaar. Het uiteindelijke doel is om de producten vaak zo snel als mogelijk maar ook in de juiste hoeveelheden en kwaliteiten bij de klant af te leveren. Daarnaast is ook een juiste facturatie van belang en dit alles tegen minimale kosten.

Kortom: de juiste producten, op de juiste tijd, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheden tegen minimale kosten. Het gaat hierbij om het vinden van een evenwicht tussen vaak moeilijk verenigbare doelstellingen: enerzijds minimalisatie van de kosten en anderzijds maximalisatie van de klantenservice.

Voorbeeld: Wij komen tijdens opdrachten regelmatig situaties tegen waarbij de afdeling inkoop niet die hoeveelheden / verpakkingseenheden inkoopt die de afdeling verkoop wil / kan verkopen. De afdeling inkoop of verkoop ontvangt een bonus voor haar prestatie terwijl de logistieke kosten oplopen ten gevolge van uitbreiding magazijn, extra (tijdelijk) ompak personeel, aanschaf nieuw verpakkingsmateriaal en oplopende afvoerkosten van oud verpakkingsmateriaal.

Het verschil in belang tussen de inkoopafdeling en verkoopafdeling is geen probleem en dus aanvaardbaar zolang er maar een duidelijk zicht is op de kosten die alle extra handelingen met zich mee brengen. Het gaat tenslotte om het beste eindresultaat voor de totale organisatie.

Mocht u eens vrijblijvend willen sparren over onze ervaringen zonder hierbij direct een projectopdracht te willen vergeven, dan staan wij hier altijd voor open. Neem contact op.

  

 

Herman koene is freelance logistiek adviseur bij de EVO.