Een reorganisatie, verhuizing, verandering van de organisatiestructuur, tijdelijke vacature of uitval van een managementteamlid? Of krijgt u de neuzen binnen uw bedrijf niet dezelfde kant op? Deze zaken zorgen er doorgaans voor dat de onderlinge verhoudingen en de kwaliteit van de productie of dienstverlening verstoord dreigen te raken.

Onze ervaring vertelt ons dat collega's omwille van het voortbestaan van de organisatie weer moeten samenwerken na een moeilijke en soms emotionele tijd. Organisatie veranderingen kunt u beter laten begeleiden en uitvoeren door een externe interim-manager, die neutrale beslissingen kan nemen en uiteindelijk weer vertrekt. De externe interim-manager is tijdens de transitie de gezamenlijke vijand in ogen van het personeel. Dat houdt de onderlinge verhoudingen van het eigen personeel zuiver waardoor het na een periode van veranderingen makkelijker is om samen verder te gaan.

Uitval door ziekte of collega's die van baan veranderen komt in elke organisatie voor. U kunt natuurlijk de taken tijdelijk bij een collega onderbrengen of besluiten om taken deels even niet uit te voeren (beide "oplossingen" komen wij regelmatig tegen). De collega begint vol enthousiasme en wil zich graag bewijzen maar merkt gedurende de looptijd dat zowel de tijdelijke als de eigen afdeling langzaam afglijden. Een rationele inschatting van de kansen en bedreigingen van deze tijdelijke situatie voorkomt dit afbreukrisico.

Een interim-manager die de huidige taken overneemt en daarnaast nog de huidige werkwijze en organisatiestructuur belicht is een ideale oplossing. Elke fase waarin een organisatie zich bevindt heeft haar eigen dynamiek, wijze van aansturing en vraagt om een bepaald type manager.

Advies: Bepaal de groeifase van uw organisatie en beoordeel de kwaliteiten van uw managers ten opzichte van deze fase.

Mocht u eens vrijblijvend willen sparren over onze ervaringen zonder hierbij direct een projectopdracht te willen vergeven, dan staan wij hier altijd voor open. Neem contact op.